Afvallen tips

Wil je afvallen? Dan zijn twee elementen van je levensstijl belangrijk: voeding en beweging.

Gezond en blijvend afvallen

Als je wilt afvallen, kan het verleidelijk zijn om intensief te gaan lijnen. Maar als zo’n dieet is afgelopen, vallen veel mensen terug in hun oude leefstijl en eetpatroon, waardoor ze weer aankomen en soms zelfs meer gaan wegen dan voorheen. Zo ontstaat het welbekende jojo-effect. Ook bevatten sommige intensieve diëten niet alle vitamines en mineralen die je nodig hebt. Geleidelijk afslanken werkt het beste: je lichaam krijgt de juiste voedingsstoffen binnen, waardoor je gezond afvalt, en je blijft ook nog eens langer op je nieuwe gewicht.

Afvallen: tips voor je voeding

Om effectief af te vallen, kun je het beste gezonder én minder eten. De volgende tips kunnen je hierbij helpen:
• Koop alleen gezonde tussendoortjes, zoals vers fruit of yoghurt
• Ga naar de supermarkt als je net gegeten hebt
• Wapen je tegen verleidingen: neem gezond eten mee als je op stap gaat of eet van tevoren
• Drink water of thee (zonder suiker) in plaats van frisdrank of sap
• Probeer zo min mogelijk vet te gebruiken bij het koken, bakken of braden
• Eet eens wat vaker vis of vegetarisch
• Kies voor magere melkproducten en minder vette kaas (20+ of 30+ in plaats van de standaard 48+)
• Alcohol bevat relatief veel calorieën
• Zorg dat je genoeg voedingsvezels binnenkrijgt, bijvoorbeeld via groente, fruit en volkorenproducten.
• Eet rustig en kauw goed: het duurt even voordat je maag door heeft dat hij vol zit.
• Stem je maaltijden af op je energiegebruik: hoe actief ben je geweest?

Afvallen: tips om meer te bewegen

Door te bewegen of sporten verbruikt je lichaam energie. Om af te vallen, is het doel om meer energie te gebruiken dan er binnenkomt via je voeding. Hierbij is het algemene advies om elke dag 60 minuten matig intensief te bewegen. Als je adem en hartslag sneller worden, ben je goed bezig. Daarnaast kun je je energieverbruik boosten door regelmatig te sporten. Deze tips kunnen je helpen:
• Neem de trap in plaats van de lift
• Parkeer je auto expres iets verder weg
• Wandel in je lunchpauze
• Stap een halte eerder uit als je met het openbaar vervoer reist
• Speel met je kinderen
• Haal je boodschappen op de fiets of lopend
• Kies een sport waar je plezier in hebt, zo houd je het langer vol
• Spreek af met een sportmaatje als extra stok achter de deur

Bional is continu bezig met het verbeteren van haar dienstverlening om je beter en persoonlijker van dienst te kunnen zijn. Wij analyseren en verwerken hiervoor je online gedrag middels cookies. Altijd volgens de wet en met respect voor jouw privacy.
Door verder gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close