Goede nachtrust

Een goede nachtrust voor een energieke dag

Tijdens je slaap verwerken je hersenen de indrukken van de dag en bouwen ze aan je geheugen. Je spieren ontspannen zich en je lichaam maakt nieuwe cellen en afweerstoffen aan. Als je een nacht goed geslapen hebt, heb je weer voldoende energie om aan de nieuwe dag te beginnen. Best belangrijk dus, die nachtrust!

Hoeveel slaap heb ik nodig?

Hoeveel slaap je precies nodig hebt, verschilt per persoon en per levensfase. Tieners en zwangere vrouwen hebben gemiddeld bijvoorbeeld meer slaap nodig, terwijl ouderen juist vaak minder hoeven te slapen. Als je te weinig slaapt, kunnen je concentratievermogen en reactiesnelheid afnemen, en kun je je lusteloos of vermoeid voelen.

Waarom ben ik moe?

Vermoeidheid hoeft niet direct een medische oorzaak te hebben. De volgende factoren spelen een rol bij vermoeidheid:
• De kwaliteit van je nachtrust
• Stress-situaties
• Te weinig beweging
• Een tekort aan bepaalde voedingsstoffen door
een ongezond eetpatroon
• Te weinig ontspanning of tijd voor jezelf
• Roken en alcoholgebruik
• Bepaalde medicijnen

Tips voor een goede nachtrust

• Ontspan voordat je naar bed gaat. Ga een blokje om, neem een warm bad, luister muziek of lees een boek.
• Vermijd koffie, thee (behalve kruidenthee), cola en tabak vlak voor het slapengaan.
• Vermijd alcohol vlak voor het slapengaan. Het drinken van alcohol ontspant weliswaar of je wordt zelfs slaperig, maar uiteindelijk werkt het averechts.
• Zorg voor een goed geventileerde, niet te warme of te koude slaapkamer.
• Beweging overdag zorgt ook voor lichamelijke ontspanning. Span je alleen niet te intensief in vlak voordat je gaat slapen.
• Regelmaat in je leefpatroon is belangrijk. Probeer op vaste tijden op te staan en te gaan slapen.
• Eet ook op vaste tijden en niet vlak voor je naar bed gaat.
• Heb je last van storende geluiden, gebruik dan oordopjes, die kunnen helpen.
• Stel jezelf bloot aan voldoende natuurlijk daglicht.
• Vermijd dutjes overdag.
• Lig je lang wakker? Ga dan niet liggen piekeren, maar kom liever je bed uit. Zoek afleiding in een rustige activiteit zoals lezen of muziek luisteren, zodat je slaperig wordt voordat je weer naar bed gaat.
• Rustgevende kruidenthee of een massage met een kalmerende olie (zoals lavendel) kunnen ook helpen.

Bional is continu bezig met het verbeteren van haar dienstverlening om je beter en persoonlijker van dienst te kunnen zijn. Wij analyseren en verwerken hiervoor je online gedrag middels cookies. Altijd volgens de wet en met respect voor jouw privacy.
Door verder gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close