Magnesium

Magnesium is een mineraal dat allerlei processen in je lichaam ondersteunt. Zo helpt het bij het ontspannen van je spieren en bevordert magnesium het behoud van sterke botten.

De functie van magnesium

Je lichaam neemt magnesium op uit je voeding. Dat gebeurt aan het einde van de dunne darm. Je lichaam gebruikt magnesium onder andere bij de vorming van bot en spieren. Je hebt het nodig voor het goed functioneren van je spieren. Daarnaast speelt het een rol in je zenuwstelsel, bij het overbrengen van prikkels. Magnesium is ook belangrijk voor de normale werking van allerlei verschillend enzymen én voor de energieproductie van de lichaamscellen.

Wat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium?

Het Voedingscentrum geeft aan dat een volwassen man dagelijks 350 milligram magnesium nodig heeft. Voor een volwassen vrouw is de aanbevolen hoeveelheid 280 milligram.

Magnesium in je voeding

Je lichaam maakt zelf geen magnesium aan, dus alle magnesium die je binnenkrijgt komt via je voeding. Je vindt magnesium bijvoorbeeld in groente, volkorenproducten, noten, vis, vlees en zuivelproducten.

Magnesium aanvullen

Wil je graag je magnesiumniveau aanvullen? Hier kun je zelf mee aan de slag door je eetpatroon aan te passen. Probeer daarvoor de volgende voedingsmiddelen:
• Spinazie en andere groene bladgroenten
• Peulvruchten
• Avocado
• Zilvervliesrijst
• Soja
• Tarwekiemen
• Pinda’s
• Pijnboompitten
• Maanzaad
• Zonnebloempitten
• Paranoten
• Cacaopoeder

Je kunt er ook voor kiezen om je magnesiumniveau aan te vullen door tijdelijk een voedingssupplement met magnesium te gebruiken als aanvulling op je voeding.