Vermoeidheid

Alles over vermoeidheid

Voel je je weleens moe? Dat kan verschillende oorzaken hebben. Soms is het makkelijk te achterhalen waar je vermoeidheid vandaan komt. Bijvoorbeeld als je hard hebt gesport, of een stressvolle of emotionele periode achter de rug hebt.

Waarom ben ik moe?

Vermoeidheid hoeft niet direct een medische oorzaak te hebben. De volgende factoren spelen een rol bij vermoeidheid:
• De kwaliteit van je nachtrust
• Stress-situaties
• Te weinig beweging
• Een tekort aan bepaalde voedingsstoffen door
een ongezond eetpatroon
• Te weinig ontspanning of tijd voor jezelf
• Roken en alcoholgebruik
• Bepaalde medicijnen

Tips bij vermoeidheid

• Pas je slaapgewoontes aan en let op de kwaliteit van je nachtrust.
• Zorg goed voor jezelf. Eet gezond, met voldoende verse groenten en fruit zodat je genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt. Je kunt ook proberen of het helpt om minder te roken en drinken.
• Neem voldoende rust en onderneem activiteiten waar je energie van krijgt.
• Beweeg regelmatig, ten minste vijf dagen per week een half uur per dag.
• Routines geven rust: zo bespaar je mentale energie omdat je niet telkens na hoeft te denken over je beslissingen.
• Vermijd stress-situaties waar mogelijk of los ze op. Wees ook niet bang om hierbij om hulp te vragen: veel mensen zetten zichzelf nodeloos onder druk omdat ze het idee hebben dat ze het alleen moeten oplossen.
• Zoek de frisse lucht op: uitwaaien in de natuur geeft energie én stelt je bloot aan natuurlijk daglicht, waardoor je ook weer beter slaapt.